We kregen een taak van het vak taalvaardigheden. Namelijk een tekst schrijven met als titel "De leerkrachten en de school van de toekomst". Hieronder vind je de tekst met mijn visie als leerkracht en hoe ik toekomst zie van de school.
De leerkrachten en de school van de toekomst
Voor mij wordt het een grote uitdaging om over een drietal jaar voor de klas te mogen staan. Het is nu eenmaal zo dat je, als leerkracht, een belangrijke taak op je neemt. Elke leerkracht krijgt de opdracht om de kinderen op een goede manier op te voeden naar een volwassen persoon. Natuurlijk beslist elke leerkracht welke normen en waarden je wilt aanleren aan de kinderen, maar de basisnormen blijven in elke klas hetzelfde. Elke leerkracht probeert het kind op een zo’n goed mogelijke manier zaken bij te brengen zoals beleefdheid, eerlijkheid, respect enzovoort. Toch zijn er twee punten die in de klas zullen veranderen, namelijk:
1. Een kleuterjuffrouw meer in peuterklassen en eerste kleuterklassen.
Hoe ik de leerkracht van de toekomst zie is een niet zo simpele vraag, aangezien men de toekomst niet kan voorspellen. Toch denk ik dat er een grote verandering in elke klas zal plaatsvinden. Ik vermoed dat er in elke peuterklas en eerste kleuterklas in de toekomst een tweede juffrouw komt die de kinderen zal helpen begeleiden in hun opvoeding. Door mijn stage, waar ik veel ervaring heb opgedaan in de verschillende kleuterklassen, heb ik ondervonden dat het als kleuterjuffrouw elke dag opnieuw een zware uitdaging is om alle kinderen de nodige aandacht te geven. Dit komt vooral doordat kleuters nu niet meer zindelijk moeten zijn om naar school te gaan. Dat is een enorme tijdrovende taak geworden voor de kleuterjuffrouw. Als je eens bekijkt dat soms de helft van de klas nog niet zindelijk is, dan moet je eens rekenen hoeveel tijd de kleuterjuffrouw spendeert aan het verschonen van luiers. Wanneer je dan als kleuterjuffrouw alleen voor de klas moet staan, heb je nog amper de tijd om de kindjes de aandacht te geven die ze nodig hebben.
Ook al maakt het de situatie wat moeilijker, toch begrijp ik ook waarom men besloten heeft dat kindjes niet meer zindelijk hoeven te zijn om naar school te gaan. De ouders willen ook hun kind graag zindelijk naar school sturen, maar het is bijna niet meer haalbaar voor hen. Door de hoge werkdruk en stress hebben zij ook niet zoveel tijd meer om hun kinderen op tijd zindelijk te krijgen wanneer ze naar school moeten. Bovendien voelt een kind ook de druk en de stress van zijn ouders, die er vaak voor zorgen dat de zindelijkheidstraining moeilijker kan verlopen. Daarom denk ik dat er in de toekomst voor elke peuterklas en eerste kleuterklas een tweede kleuterjuffrouw bij.
2. Het gebruik van de computer zal sterk toenemen in de kleuterklas.
Een kleuterjuffrouw zijn betekent ook mee evolueren met de maatschappij. Vandaag de dag is de computer onmisbaar. Als kleuterjuffrouw zullen we in de toekomst dus gebruik moeten maken in de kleuterklassen. Als je nu eens kijkt in de kleuterklas, dan zie je in elke klas minstens twee computers staan. Kinderen vinden het ook leuk om er mee te werken.
Toch moeten we als kleuterjuffrouw ons van iets bewust blijven. Men mag niet vergeten hoe belangrijk het is om in de klas zoveel mogelijk te blijven communiceren met de kindjes. De computer kan de taal van het kind wel stimuleren, maar hij kan niet leren aan het kind hoe belangrijk luisteren naar elkaar wel is. We mogen ook niet vergeten dat kleuters vaak door samen te spelen met andere kindjes heel veel taalvaardigheden aanleren. We mogen de computer in de toekomst niet teveel de klas laten inpalmen. Als kleuterjuffrouw blijft het je taak om veel voor te lezen aan de kinderen en veel te vertellen en te luisteren naar hen.
zondag 3 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten